غار سهولان

غار سَهوَلان

در شمال شرقی مهاباد در آذربایجان غربی ، غار آبی ب نام سهولان وجود دارد و در این غار آب و هوای متعادل و داشتن سنگ های آهکی ،زیبایی خیره کننده ای را ایجاد کرده است و توانسته گردشگران زیادی را در تمام فصل های سال به آنجا بکشاند.
غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران می باشد و این غار از زیباترین غارهای طبیعی کشور است و از چشم اندازهای شگفت انگیزی ، طبیعت آذربایجان غربی می باشد.
غار سهولان در زبان کردی به معنی یخبندان می باشد و در نزدیک یک روستایی به همین نام قرار دارد. اما مردمان آن منطقه این غار را کونه کوتر به معنی لانه کبوتر می گویند و علت این نام گذاری به خاطر وجود تعداد بسیاری خانه کبوتر در داخل غار می باشد.
این غار از آهک سنگی با مساحت داخلی 600 مترمربع تشکیل شده است. ارتفاع سقف غار تا روی دریاچه 50 متری می باشد و عمق آب غار در بعضی جاها 32 متر می باشد . این غار زیبا دارای 2 دهانه می باشد و دمای درون و بیرون آن بین 10 الی 15 درجه است و به دلیل زیبایی های طبیعی و قندیل های بی نظیرش در رشته کوه های کوتر قرار دارد.
کبوتر چاهی و خفاش از موجودات زنده در این غار می باشد که بعضی قسمت های غار را به عنوان لانۀ خود درست کرده اند . از آنجایی که در غار هیچ نوری وجود ندارد ، پس هیچ جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده است . فقط جانوران میکروسکوپی که در آن زندگی می کنند. آب غار بسیار شفاف و زلال و خنک می باشد و عمق آب با وجود تاریکی تا چند متر قابل دین است.
این غار به خاطر داشتن یک محیط زیبا و خیره کننده توانسته است گردشگران زیادی را از داخل و خارج به سوی خود بکشاند و حتی در فصل های گرم هم ،آب و هوای متعادل دارد. دربارۀ این غار مطالعات و تحقیقاتی صورت گرفته است و بنا به گفتۀ کارشناسان با توجه به اسناد موجود دربارۀ لایه هاس سفالی که در منطقۀ دالان اصلی و دهلیز ورودی کونه مالان انجام داده اند ،این غار در هزارۀ اول و دوم قبل از میلاد مسیح و تا زمان پارتی واسلامی و حتی برای زمان قرون وسطا برای سکونت انسان ها بوده است.
غار آبی سهولان بر اساس مصوبه شورای اسلامی محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است و جز منطقه 4 گانه سازمان محیط زیست می باشد.

دمای غار در فصل زسمتان و تابستان بین 10 الی 13 درجه سانتی گراد می باشد و رطوبت موجود در غار هم بین 70 الی 80 درصد متغییر است و به دلیل رطوبت بالا ، بر روی سنگ ها و صخره ها ، خزه های سبز و قهوه ای پوشیده شده است و حتی بعضی مواقع قطراتی از بالا بر سطح آب می چکد.
این دریاچه حدود 200 متر وسعت دارد که دارای آب صاف و خنک وشفاف می باشد. در انتهای این غار 2 دالان باریک وجود دارد به عرض 2 متر که به دالان ها و دریاچه های دیگر وصل می شود.

برای رفتن به مسافرت و بازدید از غار سهولان، باید بدانید که سفر همراه با ریسک و خطر هم هست. بنابراین پیشنهاد می کنیم که از بیمه حوادث در سفر استفاده کنید. چرا که داشتن بیمه حوادث برای فعالیت های پرخطر ضروری است.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تمامی حقوق متعلق به سایت سفر در تعطیلات است